26.01.2012
Una proposta de la nostra campanya “Salut per al desenvolupament” a debat i votació al Parlament de Catalunya
La proposta de la campanya “Salut per al desenvolupament” sobre el reforç del personal sanitari als països en vies de desenvolupament, a debat i votació al Parlament de Catalunya.
El 27 de desembre a les 10h tindrà lloc a la Comissió de Cooperació i Solidaritat del Parlament de Catalunya el debat i votació de la Proposta de resolució sobre el reforç del personal sanitari en els països en vies de desenvolupament, a petició de Farmacèutics Mundi i medicusmundi Catalunya.
El passat 16 de setembre membres de la campanya “Salut per al desenvolupament” de les ONGD Farmacèutics Mundi i medicusmundi Catalunya van comparèixer davant la Comissió per presentar els resultats de la campanya i més concretament la proposta per aturar el dèficit de professionals de la salut als països del Sud.
Aquesta proposta sorgeix davant la manca de més de 4 milions de professionals de la salut arreu del món, per a què l’assistència sanitària bàsica sigui accessible a tota la població.
Segons l'Informe de la Salut al Món 2006 de l’Organització Mundial de la Salut, la situació és especialment dramàtica en els 57 països més empobrits. Aquesta situació ve motivada per manca de pressupost en l’àmbit de la salut en aquests països, per polítiques d’ajustament estructural que durant anys ha promogut el Banc Mundial o els Fons Monetari Internacional, i per causes que també són aplicables als països rics, com el balanç inadequat de categories de professionals, el fracàs dels mercats de treball nacional i la falta de congruència entre la preparació a les escoles i les necessitats sanitàries de la població, entre d’altres.
Per atenuar aquest problema des de la campanya “Salut per al desenvolupament” es va sol•licitar als diputats i diputades catalans:
- Dedicar el 25% de l’Ajuda Oficial al Desenvolupament en salut a enfortir els recursos humans, seguint les recomanacions de l’OMS en formació i retenció de recursos humans.
- Donar suport al desenvolupament i a la implementació de plans i estratègies nacionals integrals de RRHH als països en desenvolupament.
- Oposar-se a qualsevol mesura del Banc Mundial i del Fons Monetari Internacional que comporti una congelació de la contractació i/o dels salaris dels treballadors de la salut en països que s’enfronten a un dèficit de recursos humans, ja que això propiciaria la marxa cap a altres països.
- Abstenir-se, tant el sector públic com el privat, de posar en marxa polítiques actives de reclutament de personal originari d’un dels 57 països més empobrits.
- Implementar el Codi de Bones Pràctiques de l’OMS que, entre d’altres coses, sol•licita als països membres una quantificació dels recursos humans existents de l’àmbit de la salut, una planificació de quants més se’n necessiten i una estratègia de formació i de “fidelització” del personal ja format.
- Que existeixi una coordinació entre els responsables de cooperació i de salut per tal de tenir en compte les necessitats dels països en vies de desenvolupament, donant assistència tècnica eficaç i adequada, suport a la retenció de personal sanitari i a la formació als països d’origen, transferència de tecnologia i de coneixement i promoció de mecanismes de migració circular.
El grup parlamentari d’Iniciativa per Catalunya Verds- Esquerra Unida i Alternativa van presentar una proposta de resolució en relació a la proposta i els grups de Convergència i Unió i Partit Socialista de Catalunya hi han presentat esmenes.
Esperem que es debatin les esmenes i que la votació d’aquestes no facin perdre l’objectiu principal de la proposta que és garantir els recursos humans sanitaris suficients als països en desenvolupament, un dels pilars de qualsevol sistema de salut, per garantir l’assistència sanitària a tota la població del món.
Informació relacionada:
- Proposta de recursos humans presentada per la campanya “Salut per al desenvolupament”
- Propostes recollides al llarg de la campanya “Salut per al desenvolupament”
- Vídeos de la compareixença davant la Comissió de Cooperació del Parlament de Catalunya
- Transcripció de la compareixença davant la Comissió de Cooperació del Parlament de Catalunya
- Proposta de resolució sobre el reforç del personal sanitari en els països en vies de desenvolupament. Tram. 250-00692/09
- Esmenes a la proposta dels grups parlamentaris CIU i PSC





