- Inici
Projectes de cooperació
Amèrica Llatina
Prevenció de riscos de desastres en la salut a Bolívar (Equador) - FINALITZAT
Prevenció de riscos de desastres en la salut a Bolívar (Equador) - FINALITZAT
Millora de l'estat de salut de la població mitjançant accions que disminueixin la vulnerabilitat davant el risc de desastres a la província de Bolívar (Equador) (FASE I 2009-2011) - FINALITZAT
Taller de primers auxilis amb la comunitat
Aquest projecte s'emmarca en una nova línia de treball de medicusmundi Catalunya, orientada a la prevenció dels riscos per a la salut dels desastres naturals. Neix de l'anàlisi de totes les amenaces (terratrèmols, fortes pluges, despreniments de terres, caiguda de cendra, etc.) que afecten la província de Bolívar a l'Equador, la vulnerabilitat de la seva població i els mecanismes de resposta al desastre del sistema de salut.
Objectiu general:
Reduir la morbi-mortalitat per desastres a la província de Bolívar
Objectius específics:
- Enfortiment de la Xarxa Primària de la província de Bolívar en preparació, prevenció, planificació i resposta davant del risc de desastres.
- Reduir la vulnerabilitat de les comunitats davant un desastre natural, millorant la comunicació i l’accés al sistema de salut, creant connexions amb els sabers ancestrals.
Resultats i activitats previstes:
Millorada la resposta de la Xarxa d’Atenció Primària de Salut davant els riscos de desastres, implementant mesures de reforç de les infraestructures i equipaments.
Activitats:
- Enfortir les estructures per a una adequada resposta en cas de desastres en els Centres de Salut
- Millorar els subministres bàsics de primera resposta en els centres de salut
- Millorar els subministres bàsics de primera resposta de la Direcció Provincial de salut de Bolívar (DPSB)
Incrementat el número de personal sanitari qualificat en gestió de riscos de desastre a la província de Bolívar.
Activitats:
- Suport a la realització de tallers multidisciplinaris per identificar i plantejar els reptes que enfronta la Salut en matèria de Gestió de Riscos
- Realització de tallers de prevenció de riscos de desastre
- Formació en bio seguretat
- Formació per a l’ús i el manteniment del sistema d’aigua i electricitats alternatiu
- Realització de Tallers de revisió del Manual d’Hospitals Segurs i elaboració de plans hospitalaris
Millorada la capacitat de gestió i planificació en gestió de riscos del COE de salut provincial.
Activitats:
- Suport en l’elaboració i implementació de plans de gestió de riscos en l’àmbit provincial, cantonal i parroquial
- Suport a les reunions institucionals
- Realització d’un protocol d’operativitat de la sala situacional
- Realització d’un protocol sobre ús i manteniment del sistema de radiocomunicacions
Millorada la resiliència de les comunitats mitjançant l’enfortiment de l’estratègia de salut comunitària en gestió de riscos.
Activitats:
- Anàlisi i identificació dels grups dins de les parròquies seleccionades a participar en el projecte
- Creació i/o enfortiment dels COE Salut parroquials
- Elaboració d’un auto diagnòstic comunitari sobre riscos i salut i elaboració de mapes de riscos
Implementats mecanismes d’informació en gestió de riscos a les comunitats.
Activitats:
- Elaboració del Pla d'Informació, Educació i Comunicació (IEC) en Gestió de Riscos
- Difusió del Pla d’IEC
- Estudi de sistematització de coneixements tradicionals en prevenció de riscos
- Taller de gestió de riscos amb participació comunitària
Dades del projecte:
Continent: America
País: Equador
Població: Província de Bolívar
Organització local
Direcció Provincial de Salut de Bolívar, pertanyent al Ministeri de Salut de l'Equador.
Durada
Desembre 2009 - Juny 2011
Pressupost
Pressupost total: 269.179,10 euros
Finançament
Agencia Española de Cooperación al Desarrollo (AECID) y medicusmundi Catalunya.
Personal contractat
Aquest projecte compta amb 2 persones, 1 expatriada i 1 local.
Coordinadora:
María Cruz Rejas
Administradora:
Vanessa Espinoza
De novembre de 2010 a març de 2011 compta també amb la voluntària Lorena de Haro.




